Структура інформаційно-освітнього середовища в системі дистанційного навчання

DOI:10.31673/2412-4338.2020.025245

  • Гогонянц С. Ю. (Hohonyants S. Yu.) Національний університет оборони України імені Івана Черняховського, м. Київ
  • Клочко А. О. (Klochko A. O.) Національний університет оборони України імені Івана Черняховського, м. Київ
  • Салаш О. А. (Salash O. A.) Національний університет оборони України імені Івана Черняховського, м. Київ
  • Руденко Є. Г. (Rudenko Ye. G.) Національний університет оборони України імені Івана Черняховського, м. Київ

Анотація

Розвиток інформаційного суспільства обумовлює впровадження в освітній процес закладів освіти інформаційних технологій, як інструменту саморозвитку, самореалізації, соціально-комунікативної адаптації. Створення інформаційно-освітнього середовища закладу освіти відповідає за успіх впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освіту на всіх її рівнях. Представлено теоретичний аналіз поняття «інформаційно-освітнє середовище» та виділено його основні характеристики: відкритість, можливість розширення, масштабованість, інтегрованість, адаптованість. Сформульовано принципи створення інформаційно-освітнього середовища: багатокомпонентність, інтегральність, розподіленість, адаптивність. Розкрито функції інформаційно-освітнього середовища в системі дистанційного навчання. Показано, що інформаційно-освітнє середовище задовольняє інформаційно-освітні потреби учасників освітнього процесу, своєчасне та якісне забезпечення навчальним матеріалом, підтримує зв'язки «всередині», а також із «зовнішнім» інформаційним простором, фіксує взаємозв'язок змісту, адресованого різним суб'єктам. Представлено структуру інформаційно-освітнього середовища Національного університету оборони України імені Івана Черняховського, яке є невід’ємною частиною комплексного використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі. Обов’язковою умовою створення інформаційно-освітнього середовища є наявність електронного контенту, технологій та засобів електронної комунікації всіх учасників освітнього процесу. Іформаційно-освітньє середовища можливо лише за умови розвитку усіх його компонентів – управлінського, змістового, організаційного, технологічного. До управлінського компоненту відноситься освітня політика закладу освіти. Змістовий компонент включає інформаційно-методичні ресурси. Організаційний компонент виконує інтегруючу, систематизуючу і інформаційну функції. Технологічний компонент безпосередньо пов'язаний з вибором програмного забезпечення.

Ключові слова: середивище, освітнє середовище, інформаційно-освітнє середовище, принципи, інформаційно-комунікаційні технології.

Список використаної літератури
1. Биков, В. Ю. і Жук, Ю. О. Засоби і технології єдиного інформаційного освітнього простору : зб. наук. пр. Київ : Атіка. 2004.
2. Білецька, Г. А. Сучасні інформаційні освітні середовища та їх застосування у професійній екологічній освіті. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. зб. наук. пр., 22(75). 2012. С.74-81.
3. Богучарова О. І. Проектування освітнього інформаційно збагаченого середовища та його психологопедагогічне забезпечення. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. 2010. № 16. Ч. 2. С. 6–15.
4. Ваграменко, Я. А. Многоликая педагогическая информатика. Педагогическая информатика : научно-методический журнал, 4, 2006. С.26–29. 5. Гордійчук Г. Б. Використання інформаційного освітнього середовища навчального закладу з метою професійної підготовки майбутніх фахівців. Львів : ЛДУ БЖД, 2015. С. 159-162.
6. Гура, В. В. (Теоретические основы педагогического проектирования личностноориентированных электронных образовательных ресурсов и сред : монографія. Ростов-на-Дону : ЮФУ. 2007.
7. Гуревич, Р. С. Концептуальні засади інформатизації сучасної освіти. Інформаційно-телекомунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи : зб. наук. пр, 1. 2006. С.52–57.
8. Давлеткиреева, Л. З. Информационно-предметная среда в процессе профессиональной подготовки будущих специалистов в университете: монография. Магнитогорск : МаГУ. 2008.
9. Інформаційно-освітнє середовище професійно-технічних навчальних закладів: посібник / Карташова Л. А., Юрженко В. В., Гуралюк А. Г., Липська Л. В., Гуменна Л. С., Зуєва А. Б., Шупік І. М., Ростока М. Л., Шевченко В. Л. За наук. ред. Лузана П. Г. Київ: ІПТО НАПН, 2017. 124 с.
10. Кечиев Л. Н., Путилов Г. П., Тумковский С. Р. Информационно-образовательная среда технического вуза. Режим доступа: http://www.cnews.ru/reviews/free/edu/it_russia/institute.shtml
11. Руссо Ж.-Ж. Педагогические сочинения в 2-х томах. [сост. А. Н. Джуринский]; под ред. Г. Н. Джибладзе. Т.1. М.: Педагогика, 1981. 333 с.
12. Ягупов В. В. Педагогіка: навчальний посібник. К.: Либідь, 2002. 560 с.
13. Ясвин, В. А. Психолого-педагогическое проектирование образовательной среды. Дополнительное образование, 6. 2000. С.16-22.
14. Butler, M. Resource-Based Learning and Course Design: A Brief Theoretical Overview and Practical Suggestions. Georgia State University College of Law. 2012.
15. Hannafin, M. J., & Hill, J. R. Resource-based learning. In M. Spector, D. Merrill, J. Van Merrienboer, & M. Driscoll (Eds.). Handbook of Research in Educational Technology (3rd ed.) (pp. 525-536). New York : Lawrence Erlbaum. 2008.
16. Hadjerrouit, S. A conceptual framework for using and evaluating Web-based learning resources in school education. Journal of Information Technology Education, 9, 2010. Р.53–79.

Номер
Розділ
Статті